Inainte de a parcuge procedura de mediere partile aflate in conflict au, cel mai adesea, urmatoarele intrebari:
- Ce este medierea?
- Este medierea obligatorie?
- Cat dureaza medierea?
- Cat costa medierea?
Daca la prima si ultima intrebare am raspuns deja, sa gasim raspunsuri la celelalte doua.
Pentru procedura de mediere in materie penala, gasesti amanunte aici.
Este medierea obligatorie?
Nu, medierea nu este obligatorie insa avantajele medierii ar putea sa va faca sa va ganditi la aceasta modalitate de solutionare a conflictelor.
Cat dureaza medierea?
In functie de tipul si complexitatea litigiului medierea poate dura de la o sedinta (a fost cazul unui divort rapid), pana la 2-4 sedinte.
Durata medierii este influentata, in primul rand, de disponibilitatea partilor de a gasi solutia conflictului lor.
Profesia de mediator presupune facilitarea gasirii unei solutii de tipul win-win.
Medierea nu va dura cat un proces in instanta(o privire pe portal instante, in care veti urmari, de exemplu, termenele unui divort la judecatorie,va va lamuri).
Inainte de a ajunge la un acord de mediere, ceea ce imi doresc pentru toti clientii care apeleaza la mediatori, sa incepem cu inceputul.
In cazul procedurii de mediere care urmeaza sa se desfasoare la sediul biroului de mediator, aceasta este
procedura de mediere-pasi simpli, catre o mediere de succes:
1.Contactarea prin telefon/ e-mail a mediatorului, in vederea programarii unei intalniri la o ora agreata de ambele parti;
2. Intalnirea cu mediatorul, prezentarea situatiei conflictuale in care se afla solicitantul, primirea informatiilor despre mediere;
3. Acceptarea cererii solicitantului de catre Mediator. Solicitantul pune la dispozitia Mediatorului datele de contact ale partii care urmeaza a fi invitata la mediere;
4.Incheierea contractului de pregatire a medierii si achitarea onorariului aferent;
5. Invitarea celeilalte parti la mediere in baza datelor primite;
Legea 192/2006-Art. 43 – „(1) Părţile aflate în conflict se pot prezenta împreună la mediator. În cazul în care se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte părţi invitaţia scrisă, în vederea informării şi acceptării medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile.
Invitaţia se transmite prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă va furniza mediatorului datele necesare contactării celeilalte părţi.„
6. Intalnirea cu partile, in vederea informarii cu privire la avantajele medierii;
Legea 192/2006-2-2 „Şedinţa de informare cu privire la avantajele medierii este etapa prealabilă încheierii contractului de mediere, cuprinsă în procedura medierii, prin care mediatorul folosind tehnici de comunicare specifice profesiei, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate, analizează conflictul şi prezintă părţilor avantajele apelării la procedura medierii pentru conflictul lor concret, le dă toate informaţiile necesare în scopul de a ajuta şi determina părţile, ca în deplin acord şi cunoştinţă de cauză, să accepte rezolvarea neînţelegerilor dintre ele prin mediere.„
Acesta intalnire se poate finaliza cu:
eliberarea dovezii încercării procedurii de mediere care se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea, în cazul în care părţile au parcurs doar şedinţa de informare
sau
in cazul în care una dintre părţi refuză în scris participarea la mediere, nu răspunde invitaţiei mentionate anterior ori nu se prezintă la data fixată pentru mediere, se întocmeşte un proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei şi nu constituie dovadă a încercării de mediere cu exceptia situatiei cand dovada încercării procedurii de mediere de către reclamant va fi considerată ca fiind îndeplinită şi prin depunerea la dosarul cauzei a procesului-verbal de neprezentare a uneia dintre părţi, întocmit de mediator, numai în situaţia în care se probează primirea invitaţiei la mediere de către pârât
sau
acceptarea procedurii de mediere.
7. Atunci cand partile accepta medierea, se stabileste o data ulterioara pentru semnarea contractului de mediere si prima sedinta de mediere(inaintea careia va fi achitat onorariul);
La incheierea fiecarei sedinte, vor stabili, de comun acord cu mediatorul, data si ora urmatoarei intalniri.
Legea 192/2006-art.45-„Contractul de mediere trebuie să cuprindă, sub sancţiunea anulării, următoarele clauze:
a) identitatea părţilor aflate în conflict sau, după caz, a reprezentanţilor lor;
b) menţionarea tipului sau a obiectului conflictului;
c) declaraţia părţilor că au fost informate de către mediator cu privire la mediere, efectele acesteia şi regulile aplicabile;
d) obligaţia mediatorului de a păstra confidenţialitatea şi decizia părţilor privind păstrarea confidenţialităţii, după caz;
e) angajamentul părţilor aflate în conflict de a respecta regulile aplicabile medierii;
f) obligaţia părţilor aflate în conflict de a achita onorariul cuvenit mediatorului şi cheltuielile efectuate de acesta pe parcursul medierii în interesul părţilor, precum şi modalităţile de avansare şi de plată a acestor sume, inclusiv în caz de renunţare la mediere sau de eşuare a procedurii, precum şi proporţia care va fi suportată de către părţi, ţinându-se cont, dacă este cazul, de situaţia lor socială. Dacă nu s-a convenit altfel, aceste sume vor fi suportate de către părţi în mod egal;
g) înţelegerea părţilor privind limba în care urmează să se desfăşoare medierea;
h) numărul de exemplare în care va fi redactat acordul în cazul în care acesta va fi în forma scrisă, corespunzător numărului părţilor semnatare ale contractului de mediere;
i) obligaţia părţilor de a semna procesul-verbal întocmit de către mediator, indiferent de modul în care se va încheia medierea.„
Medierea se desfasoara in sesiuni comune sau separate;
8.Procedura de mediere se inchide, dupa caz:
a)prin incheierea unei intelegeri intre parti in urma solutionarii conflictului;
b)prin constatarea de catre mediator a esuarii medierii;
c) prin renuntarea la mediere a uneia dintre parti.
Legea 192/2006-Art. 58 – (1) Când părţile aflate în conflict au ajuns la o înţelegere, se poate redacta un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimţite de acestea şi care are valoarea unui înscris sub semnătură privată. De regulă, acordul este redactat de către mediator, cu excepţia situaţiilor în care părţile şi mediatorul convin altfel.
(2) Acordul părţilor nu trebuie să cuprindă prevederi contrare legii şi ordinii publice. În condiţiile în care legea impune îndeplinirea unor condiţii de fond şi formă, legalitatea acordului de mediere poate fi verificată şi atestată fie de avocaţii părţilor sau de către un notar public, în situaţia în care acestea au fost asistate pe parcursul procedurii de mediere, fie de un alt avocat sau notar public ales de mediator cu acordul părţilor.
(2-1) Acordul de mediere verificat şi atestat de către avocaţii părţilor, de către notarul public sau de către un avocat sau notar public ales de mediator cu acordul părţilor este titlu executoriu.
(2-2) În situaţia menţionată la alin. (2-1) sunt aplicabile şi prevederile art. 16 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 193/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul in care numai o parte se poate deplasa la sediul biroului sau niciuna dintre parti nu se poate deplasa la sediul biroului de mediator, puteti apela la medierea la distanta. Aflati detalii, aici.
Verifica, aici, daca un mediator este autorizat si are dreptul de a exercita profesia.
Citeste si:
Drepturile si obligatiile partilor in procedura de mediere
Programeaza o intalnire acum: 0722.988.113